četrtek, 15. januar 2015

Virgin islands ko pride Marko 9.1. do 14.1.2015

Še dobro , da prišel pisatelj Marko in prekinil moj molk in lenobo!
Mogoče fotke jutri ali pojutrišnjem.What's the rush man?

Kapitan mi je dovolil, da za nekaj dni vodim ladijski dnevnik.  Je že tako, da te po nekaj mesecih jadranja v ekzotih prevzame lokalna mentaliteta. Beri: se ti ne da preveč naprezati. Sam rabim še kak dan, da bom na lokalnih obratih…

9.1.2015 East End Bay boja, otok TORTOLA, BVI
Po zimski idili med novoletnimi prazniki sva z Juretom še prvo sredo porivala smučke po tekaških špurah Bodentala, v petek zgodaj zjutraj pa me Go Opti zapelje v Benetke. Let za Pariz in dalje za St.Maarten mine brez posebnosti, vse gre gladko in po urniku. Na St.Maartenu se vkrcam v lokalni motornjak za 16 oseb in pred večerom poletimo še zadnji skok do središča Britanskih Deviških otokov (BVI), na otok Tortolo, oziroma na »Goveji otok«, kjer je pista za športna letala. Postopek vstopa v BVI je zelo strog (!), že na letalu prejmemo dva obrazca za prijavo osebe in predvsem carinsko deklaracijo, ki me kar malo zaskrbi. Prijaviti bi moral vse vrednejše predmete in vso hrano, ki jo imam. Mhm, imam dobrih 6kg težak nov alternator za Janezovo barko in še poldrugo kilo kraškega pršuta. Pa mi ja ne bodo zdaj tu odvzeli dobrega domačega prigrizka.  Na športnem letališču Beef Islanda gre vse počasi. Pred nami so 4 potniki s predhodnega letala in 15 naše posadke. Policajka, obilna zamorkla, se posveti vsakemu potniku tako z opazovanjem tvojega obraza in tiste fotke v potnem listu, kot s čitanjem vstopne deklaracije. Pri meni je problem naslov – ne grem v hotel, ampak na jadrnico. »Pa veste, kje se vaša barka nahaja? Ali vas čakajo?« me resno vpraša. Ker na vsa vprašanja suvereno odgovarjam, vzame žig in s težko roko udari žige na deklaracijo in v potni list. »Wellcome on BVI!«.  Vzamem svoj kovček (by the way:  v 30 letih prvič potujem na jadranje s trdim letalskim kovčkom, ker me je dobavitelj Marko opozoril, naj pazim na kontakte alternatorja, da jih ja ne bodo letalski izvoščki ob premetavanju prtljage polomili)  in grem proti carinikoma. Na srečo klepetata, samo potisnem jima carinsko deklaracijo, kjer sem pod »hrano« in pod »opremo« prekrižal »no« in kar bo, pa bo. Njuna debata je tako zanimiva, da me sploh ne pogledata, le vzameta carinski obrazec. Uf, pa sem v BVI prešvercal…
Pred vrati me že čakata Janez in Branka. Vesel in topel sprejem. S piste odvlečemo kovček dobrih 100 m do pomolčka, kjer se vkrcamo v dingi in odpeljemo na jadrnico. V hipu se znoči, ko se vkrcamo na Rheo. Dobim lastno kabino s svojimi toaletnimi prostori. Kakšen luksuz! Janez me pocrklja s pravim karibskim kotejlom, rum punch, in še enim… Branka me skrbno nahrani. Prešeren klepet, saj se že dolgo nismo videli. Na Rhei sem bil zadnjič pred poldrugim letom, na Balearih, Ibizi…

10.1.2015 St Thomas Bay sidro, VIRGIN GORDA, 12 Nm
Seveda imam malo jet lega, zbudim se okoli 9h po naše, kar je tu okoli 4.zjutraj. Bomo pa malo poležali. Zajtrk in debata o okvirnem planu za naslednje dni. Danes do sosednjega otoka, kjer bom uredili izstop iz BVI in nabavili hrano, jutri do najjužnejšega »devičnika« St Croix.
Mogoče najprej razčistimo glede teh 3 otočij (britanskih, ameriških in španskih), ki nosijo ime po devicah. Krištof Kolumb je v svojem drugem prečenju Atlantika novembra 1493 pristal na otoku, ki ga je poimenoval Santa Cruz (sveti križ, danes Saint Croix), otočje pa Santa Ursula y las Once Mil Virgenes (Sveta Uršula in njenih 11.000 devic, po legendi svetnice), ali krajše Las Vrigenes, danes Deviški otoki ali krajše VI (Virgin Islands). Tu so se skozi zgodovino prerivali za oblast Španci, Angleži, Francozi, Nizozemci, Danci, Malteški križarji in na koncu še Američani. Danes spada zahodni del otočja, tako imenovani španski VI  pod državo Puerto Rico, ki je 51. država ameriške federacije. Glavni otoki poleg Puerta Rica so še Isla de VIEQUES in CULEBRA. Te otoke so ZDA odvzele Špancem po zviti diplomatski poti v širjenju strateških interesov na Karibsko morje. Osrednji del so ZDA kupile od Dancev. Ta del sestavljajo trije večji otoki St Thomas, St John in St Croix, ki tvorijo US VI, ali k USA pridruženo ozemlje (prebivalci so državljani razširjene ameriške federacije brez volilne pravice). Vzhodni del pa je večj število manjših otočkov, ki so ves čas pridruženi Commonwealthu, to so BVI.  O devicah pa kdaj drugič, saj razen tistih lesenih svetih Marijic nisem še nobene spoznal …
12 Nm do sosednjega otoka odmotoriramo, da Janez napolni akumulatorje. Piha kar krepak vzhodnik, tako da se na pragu reefa pred vhodom v luko lomijo velike role oceanskih valov, ki bi jih bili veseli deskarji. Zasidramo se tik ob bojah in z dingijem obiščemo »the town«. Janez opravi izstopne formalnosti na carini, nato napademo market s hrano. Hitro ugotovim, da so Deviški res dragi. Cene so večinoma podvojene naše. Najbolj trpim pri vinih, ker so 300% naših cen. Tako za 15$ kupujemo namizna vina…
Ampak zaenkrat imamo še denar in napolnimo ladijske zaloge. Popoldne uživamo na sidrišču in se kopamo v toplem karibskem morju. Zvečeri se hitro, tam okoli pol sedmih zvečer je že trda tema. Tako se nam obeta obdobje s precej spanca…

11.1.2015 Gallows Bay sidro, Christiansted na otoku SAINT CROIX
Vstanemo z soncem in pripravimo barko za malo daljše prečenje. Dvignemo drugo krajšavo in tretjino genove, da s polkrmo v dobrih 20 vozlih vzhodnika lepo jadramo proti JZ v smeri St.Croix. Za 42 milj potrebujemo 6 ur, kar je lepo povprečje. Seveda se še malo privajam na oceanski val, a ni težav. Tudi pivo paše. Kakih 10 milj pred otokom zapoje ribiška špula. Janeza opasamo z borbenim pasom in prične vleči. Ujamemo metrsko zlato skušo, mahi mahi samičko, ki ob slovesu duše lepo zlato barvo potemni v sinje modro.
Še malo resnejše navigacije, da se skozi  koridorje zeleno rdečih boj prebijemo skozi plitvine in znajdemo se pred marino Gallows Baya, kjer vržemo sidro na 4 m globine. Oceanski val se do sem že precej zgladi. Je pa zanimivo, da je tik pred severno obalo otoka morska globina od 2-6000m, ki se v vertikali dvigne na 20m. Zato se 2-3 milje pred otokom morje zelo dviga.
Po klavniškem čiščenju in razkosavanju mahi mahija, sledi slastna ribja večerja. Janez se po pravilu službe javi na telefon Obalne policije. Prijazna policajka mu obljubi, da kljub lepemu nedeljskemu popoldnevu pošlje nekoga. In res se čez uro s pomola zasliši klic uradnice. Z dingijem se izkrcamo. Policajka se nam opravičuje, ker da je morala še nekaj urediti, preden se je lahko odpeljala od doma do nas. Kar na pomolu nam pregleda potne liste in nam udari pomembne vstopne žige. Lahko gremo na otok in v mesto, le jutri naj uredimo vstop plovila z luško carino. Zares visoka šola prijaznosti. Ona vesela, mi veseli. Sledi še pivo v pubu marine..

12-1-2015 CHRISTIANSTED, SAINT CROIX
Carina je tik ob marini. Tam smo nekaj minut čez 8.uro. Vsa posadka je zbrana, če nas bodo preverjali osebno. Mrtvohladna uradnica nas povsem umiri. Vzame naše dokumente, zastavi nekaj ključnih vprašanj od kod in kam in nas pusti na okenčku, medtem ko ona umirjeno prelista vsak potni list, pregleda odjavo naše prejšnje luke in začne vnašati v računalnik naše podatke. Po dobrih 20 minutah nam vrne dokumente in poda navodila za odjavo.
Urejeno: smo v US VI. Zdaj pa na ogled mesta Christiansteda. To je eno najlepše ohranjenih kolonialnih mest. Stari del z morja branijo 3 trdnjave. Glavna pred mestom, Fort Christian ni bila nikoli napadena.  Za njo se v kvadratnem rastru vrstijo uličice živobarvnih neoklasicističnih fasad z arkadami, ki v peklenski vročini dajejo senco sprehajalcem in nakupovalcem. Precej zgodovinskih stavb, predvsem pa trgovine z zlatnino in brand fashion robo. Mestece je res lepo urejeno, čisto.  Ob obali se vije novo sprehajalno nabrežje.Vsi otočani so zelo prijazni in pozdravijo vsakega mimoidočega. Prijetno presenečenje za celotno posadko. Skupaj se strinjamo, da je to eden najbolj urejenih in lepih krajev v Karibih. To ugotovitev veselo zalijemo v  obljudeni pivnici, kjer pred nami varijo lastno pivo. Pivo odlično tekne, le debelušna točajka nas na koncu osupne z računom. Si je dopisala 5$ za svojo napitnino. Postavko mi razloži kot »expected tip« in je že v seštevku računa… tudi to so Karibi..
Za danes je vremenska napoved napovedovala deževni dan in res nas opere kar nekaj ploh. Le oblaki tu hitro potujejo dalje in nalivi ne trajajo dolgo. Razen tisti v ranih jutranjih urah je bil zelo močan in nam je dobro opral barko.
Iščemo Rent-a-Car po zmerni ceni, a hočejo 60-75$ in še doplačilo za ameriško vozniško dovoljenje v višini 25$. Se ne damo. Janez se dogovori s taksistom Warrenom, da nas jutri pobere v marini in nas popelje po otoku za skupaj 125$. Oboroženi s turistično literaturo se vrnemo na barko. Po kosilu se posvetimo malo poeziji, malo branju prospektov. Janez me mora priklicati iz mojega pesniškega ustvarjanja, da se odpeljemo na kopno in še ujamemo posebne dirke rakov v naši pivnici. Pravi ameriški show.  V vseh prospektih najavljajo vsak ponedeljek v tem lokalu tekme rakov. Nabere se množica Ameriških turistov, mladih in starih, večina debelih in glasnih. Par Tito in Sue prideta s plastičnimi koriti. En je poln kopenskih rakov samotarjev v polževih hišicah. Tito priveže vrvico okrog noge Sue in s kredo na vrvici okrog nje zariše tri kroge. Center za štart, ciljno linijo in linijo za gledalce. Nato prične Sue pobirati po 2$ od gledalca, ki stavi na raka. Raka si vsak izbere sam in Tito mu na hišico prilepi listek z imenom. Dovoljeno je prinesti tudi svojega raka. Pobere kakih 50 tekmovalcev. Najavi bogate nagrade sponzorjev z otoka (večerja za dva, vstopnina, kuponi, ipd.). Nato Sue odtrobi vojaški poziv na štart, Tito pa v center prekucne škaf s tekmovalnimi raki in ti se vsak v svojem tempu zapodijo proti ciljni črti. Zanimivo je, da so manjši rakci hitrejši od velikih. Vsako rundo pobereta po 2 zmagovalca, ostale vrneta v škaf za naslednjo dirko. In tako ponavljata kvalifikacije… Veliko besed Tita v mikrofon in glasni odzivi publike.
Janezu uspe tokrat izpeljati rundo piva brez obračunane napitnine in po tem nas vzame noč. Na zasidrani barki, ki jo oceansko valovanje mirno ziblje v noč, se odlično spi. Popolna tema pred sedmo uro zvečer ti daje občutek, da greš pozno spat, a ura je šele devet. Vstati pred sončnim vzhodom ob pol sedmih zjutraj se pa tudi ne splača.. Se bomo resno naspali na zalogo-   

13.1.2015 Ogled otoka SAINT CROIX
Naš taksist Warren, ki ima ameriški veliki kombi, lepo očiščen in zgloncan je točen. Ob 9h nas pobere v marini. Trudi se, da nam v vlogi turističnega vodiča čim več pove o otoku.
Otok Svetega Križa (lokalci izgovarjajo St.Croix kot »sent kroj«) je v zgodovini dejansko zamenjal 7 zastav, doživel klasično karibsko suženjsko obdobje s plantažami sladkornega trsa in destilarnami ruma. Pod Danci, ki so otoku pustili najmočnejši pečat, so sužnjem leta 1848, precej pred Američani, mirno vrnili svobodo. Plantaže so propadle, obstale pa so destilarne ruma, danes najbolj poznani CRUZAN in Captain MORGAN. Imeli so ogromno rafinerijo, ki pa je zadnjih nekaj let zaprta. Takrat je otok zapustilo skoraj 3000 ljudi. Ostalo jih je še slabih 50.000. Tudi tovarna aluminija se ni obnesla. Tako je zdaj glavna finančna pomoč Amerike in turizem. Na zahodnem delu otoka je malo mlajše mesto Frederiksted, kjer pristajajo križarke z maso turističnih ovac vsak drugi dan v tednu. Vsa severna in zahodna obala je raj za potapljače. Zanimivo je, da otok ni vulkanskega nastanka, ampak tektonskih premikov ameriške plošče, zato je tu tudi točka kopnega, ki je najbližje oceanski globini 6000m. Na otoku je res opazno veliko šol, od osnovnih do univerze , na cesti, kjer se vozi po levi (!), pa veliko število rumenih šolskih avtobusov.
Warren je prijazen in skrben vodič. Popelje nas do plantaže WHIM, nato v mesto Frederiksted, pa čez hrib na severno obalo, nam pokaže Salt River Bay, kjer je pristal Kolumb in se bojeval s Karibi in Arawaki. Na koncu obiščemo še destilarno ruma Captain Morgan. Od daleč mislimo, da gremo v rafinerijo, toliko je ogromnih silosov in kemični tovarni podobnih stolpov. Kasneje izvemo, da tu proizvedejo-destilirajo 75 milijonov litrov ruma letno. Melaso kupujejo na borzah, največ iz Brazilije,  hrastove sode od burbonskih viskijašev, rum pa v cisternah izvažajo v Maryland USA, kjer ga polnijo in distribuirajo po svetu. Uraden sprejem in vplačilo vstopnice za vodeni ogled tovarne in degustacijo ruma. Mlada Američanka, ki pozna Slovenijo in jugoslovanske republike, saj je pred leti nekaj mesecev bivala v Firencah in obiskovala Jadran, je navdušena nad našim izgledom za seniorje. Namreč  starejši od 60 let imamo popust in namesto 10, plačamo le 3$. To se nam je res splačalo. Za ta denar smo samo mi trije povsem osebno obravnavani. Vse je namreč namenjeno avtobusom turistov s križark. Ogled trgovine s suvenirji in vsemi vrstami ruma po polovični (!) ceni, avtobusni prevoz skozi tovarno, na koncu pa še prijeten klepet z barmanko, ki nam po naši želji nataka vse sorte ruma in na koncu zmeša še vsakemu dva koktejla po lastnem izboru. Branka kmalu ugotovi, da se je rum prijema. Midva z Janezom tega ne priznava in pijeva dalje…  Zanimivo, kako nam je ta obisk polepšal dan. Vsi nasmejani na koncu še nakupimo resno ladijsko zalogo ruma, pod ugodno, seveda.
Še skok v supermarket, kjer nabavimo po malce (res samo malce) ugodnejših cenah od BVI še svežo zelenjavo in sadje, utovarjanje zalog na barko in že nas Warren zapelje do restavracije s priznano najboljšo lokalno kuhinjo. In res, sama ekzotika. Poskusimo školjko »konči« kuhano v zelo okusni čebulni omaki, priloga plantain banana (banana-kromir), kuhan grah, kepica lokalnega cmoka iz zelenjave in moke, pa avokado, itd. Všečno, živobarvno na pogled in cela kopica usklajenih okusov. Odlično. Zraven pa še Budweiser oz. Heineken. Spet smo srečni in nasmejani…
Na barki se ravno odpravljamo v popoldansko poezijo, ko nas z obale Coast Guard kriče povabi na HVF kanal 16. Danes sta se poleg nas zasidrali še dve jadrnici, obe točno na sredini vplovnega kanala. Tako nas vse tri prosijo, da se prestavimo izven plovne poti.  Presidramo se pod otoček Protestant Bay, kamor so Danci izgnali vse tiste prebivalce Christiansteda, ki so kdaj kritizirali čez državo. Zato je to otok protestnikov.  Ali si predstavljate, kako velik otok bi morali Danci izbrati za Slovence, ki kritiziramo čez državo..

14.1.2015 Ensenada Honda sidro, ISLA DE CULEBRA
Vremenska napoved PASSAGEWEATHER za danes še napoveduje vzhodnik z močjo 20-25 vozlov, kar je idealno za našo smer jadranja proti španskim Devičnikom. Janez mi najavi najbolj okusnega prascana svetu (celo boljšega od naših Srbskih bratov), ki ga pečejo samo na Culebri. Torej gremo tja. Nekaj več od 45 Nm prečenja na severoseverozahod. Seveda najprej uradna odjava iz US VI. Barko privežemo v marini, tankamo vodo, nato na carino k naši skulirani uradnici in po načrtovanem voznem redu točno ob 9.uri izplujemo. Zunaj kanala boj razvijemo genovo in s polkrmo zajadramo proti Culebri. Vetra 20+, oceanski val, a naš SOG (speed over ground) lepo med 6,5 in 7 vozlov.  Prvih 10 milj še kar visok val. Preseneti nas prijem ribe. Kako lepo zapoje laks na koleščku ribniške palice. Janez me opremi z borbenim pasom.  Vlečem jo ven kot kako ogromno mečarico, a na koncu je to kakih 80 cm dolga barakuda.  Branka pravi, da je prevelika. Če ima več kot 60 cm, je pojedla že toliko strupenih koralnih ribic, da ni več užitna za nas civilizirance. Pa jo spustimo nazaj v morje. Danes čakamo na tuno. Mogoče bo, imamo še nekaj milj do cilja..
  


Ni komentarjev:

Objavite komentar